Alla inlägg under december 2011

Av Malin Zand - 28 december 2011 14:43

Här kommer några bilder från julafton som jag lovat lägga in.

Freja väntar på att klapparna ska få öppnas.

Då är det äntligen dags...

Av faster och kusinerna fick Freja en doktorsväska. Mkt uppskattad!

Freja provar sin nya ryggsäck, samtidigt som hon tittar på kusin Pantheas bilder i kameran.

Kusin Panthea och faster Mozghan kom och firade julen med oss. 

   

   

   

   


Av Malin Zand - 25 december 2011 19:41

Ett snabbt inlägg nu bara. Ska laddda över lite bilder imorgon, så då får ni se hur vi hade det på julafton. Det var supermys kan jag berätta. Tänkte bara berätta att det är helt klart nu att Freja ska gå på en kommunal förskola som vi fick platserbjudande på i sista skälvande dagarna innan jul. Platsen som hon fick först på den privata tackade vi nej till efter att ha varit där på besök. Gruppindelningarna på den kommunala passar oss bättre. De har nämligen syskongrupper. Så den 10 januari börjar hon, vår stora tjej!

Av Malin Zand - 20 december 2011 12:11

Idag har Freja haft två kompisar, Ellen och Isabelle, på besök. Det var så roligt att se dem. Vad de lekte! Vi vuxna kunde bara sitta med på golvet och snacka och de små hade fullt upp med lek. Roligt att se! Nu sover Freja, när hon vaknar blir det en liten tur till Ellen för lite mer lek. Det får bli en sådan dag idag. Skönt för Freja. Det är ju så mycket annat med bakning och städning nu förtiden som jag sysslar med, men idag är det lekdag!


Så här såg det ut i söndags då vi införskaffade en gran och klädde den. Vi kunde inte vänta med att klä den till dagen före jul. Freja tyckte först att det inte var något vidare att ta in en gran i husen, hon skakade på huvudet och fräste som en katt åt den. Nu tycker hon den är okej. Hon är inte och tar i pomlerna så mycket som jag trodde hon skulle göra, det var lite första kvällen. Nu låter hon granen vara. Hoppas det håller i sig!


   

Av Malin Zand - 19 december 2011 11:53

Vi är tillbaka i Tyresö efter en härlig och snöig vecka i Sälen. Det blev, förutom pulka och skidåkning, mys i stugan och två besök på äventyrsbadet. Första gången vi var dit var Freja väldigt tveksam över om detta skulle vara något roligt. Vi har aldrig badat med henne på badhus förut, så det var premiär. Hon har alltid älskat att bada hemma. Men efter en si så där 40 minuter, när alla ljud och intryck fått sjunka in lite så var hon i full gång i barnbassängen =)


Det som mest är i våra tankar nu är valet av Frejas förskola. Ja, det är inte klart än. Den 10 Januari ska hon börja. Vi har fått ett erbjudande från en privat förskola, där var jag och Freja på besök i förmiddags. Och för någon dag sedan fick vi äntligen ett erbjudande från kommunen på en av deras förskolor, som vi väntat på det... Imorgon ska förskolorna ha besked. Så nu ska jag sätta mig och göra en lista, för- nackdelar och ikväll tar jag och P ett slutgiltigt beslut. Det kommunala förskolan var jag och Freja och besökte för någon vecka sedan, så det var tur att vi fick erbjudande om just den =)


Så, nu sätter jag mig och skriver listan. Hej och på återseende!

Av Malin Zand - 8 december 2011 12:57

Äntligen har vi fått förskoleplats till Freja som skall börja i januari. Som vi väntat! På kommunen fick jag beskedet idag att de inte hade några platser kvar att ge besked om för tilfället, detta trots platsgaranti. Som tur är fick vi plats på en privat förskola som vi ställde oss i kö i början av veckan. Skönt! Nu kan vi åka till Sälen och koppla av och sedan njuta av julen i lugn och ro, utan oro för vad som händer i januari.


Måndagen den 19:e när vi är tillbaka ska jag till förskolan på ett besök, skönt att få hinna med ett sådant också innan julen. I början av veckan pratade jag även med min arbetsplats, den 9:e jan är jag tillbaka på jobbet. Ser fram emot det!

Av Malin Zand - 5 december 2011 07:48

Helgen har gått rasande fort. Man hinner absolut inte med allt man vill. Men man ska ju hinna mysa och umgås med varandra också. I lördags eftermiddag åkte vi in till gamla stan och gick omkring där för att få lite julmysstämning. Det var skönt för mig och Freja att komma ifrån Tyresö en stund. Det är inte så ofta vi lämnar byn.


Igår eftermiddag när Freja vaknat från sin eftermiddagslur, var det dags för lite bak. Det blev lussebullar. Två stycken bakade hon. Men måste säga att fokus för hennes del var att äta. Det gick som på automatik, ta deg och snabbt in i munnen. Så man fick vara på lite vakt så hon inte skulle få ont i magen sedan. Russin var väldigt gott det med. Efteråt mumsade hon i sig en av de två hon själv bakat. Hon bjöd både mamma och pappa att provsmaka den goda lussebullen.


     

Ovido - Quiz & Flashcards