Alla inlägg under november 2010

Av Malin Zand - 23 november 2010 11:18

I lördagskväll tjuvstartade jag lite med min träning. Som jag har längtat. Jag tog det väldigt försiktigt förstås, men det räckte för att jag skulle få träningsvärk i två dagar efteråt =)

Jag körde styrka inne i gymmet. Axlar, rygg och ben fick jobba lite. Snittet har ju läkt så bra och jag känner inget i det, därför startade jag träningen tre veckor innan jag blivit lovad att få börja. Jag har börjat känna lite ryggont, så det är nog på sin plats med bland annat lite ryggträning. Två-tre gånger i veckan ska jag börja med, det känns lagomt.

Av Malin Zand - 22 november 2010 10:18

Idag är Freja 9 veckor och en dag gammal. Just för tillfället ligger hon och sover, skönt för henne. I natt hade vi skön sömn båda två. Nio till tre och fyra till sex. Inte så dumt! Förmiddagen har vi ängnat åt amning och lek.

  

  

  

Nu ska jag passa på att skicka iväg lite bilder på framkallning medan hon sover. Bra att göra det innan det blir alldeles för många bilder att framkalla.

Av Malin Zand - 19 november 2010 15:51

Denna vecka har det varit fullt upp minst sagt. Mina mått mätt i alla fall. I tisdags gick jag och Freja till BVC själva för första gången. Det tar ungefär 50 min att gå dit så det gäller att se till att hon är mätt och belåten innan man ger sig iväg. Hon var lite grinig när vi kom fram. Lite mat innan och efter mötet med BVCsköterskan gjorde susen. Sedan var det bara att skynda hem igen innan nästa mål mat... Hon väger nu 4910 g och är 58 cm lång.


Dagen efter, onsdag, var det dags att hasta dit igen. Då var det första mötet med mammagruppen. Fröken Freja var inte alls lika glad idag som hon brukar vara och det var ganska mycket grin och skrik. Vet inte riktigt vad det berodde på. Hon är dock inne i sin andra utvecklings/växtperiod, så det kan ha varit det. Hon har varit lite gnällig till och från efter det också.

  Det var i alla fall trevliga mammor i gruppen och nästa onsdag ska vi ses igen.


Idag var jag i väg til sös för ögonbottenfotografering på förmiddagen. Freja var hemma med pappa. Jag får svar på fotona om ett par veckor av ögonläkare. Sköterskan som tog fotona tyckte ändå att det såg fint ut, så jag hoppas på bra svar.


Nu är det helg och mys med hela familjen. Härligt!

Av Malin Zand - 11 november 2010 10:56

Från första badet och varje gång därefter, har badet varit en stor favorit för Freja. Hon njuter så varje gång det är dags för ett bad. Tyvärr blev det sällan första veckorna, för hon var så torr. Men nu har hon blivit mycket bättre i huden, så nu kan hon få bada mycket oftare. Här är två foton på henne från förra veckan, 7 veckor gammal.

   Freja njuter av att få vatten över magen.

  

Av Malin Zand - 9 november 2010 20:10

Idag har det varit en supermysig dag för mig och Freja. Det började med en bra natt med mycket sömn. Sedan har det varit mys i pyjamas hela dagen lång medan snön har yrt utanför fönstren. Vi har tänt ljus och haft det riktigt bra. Freja är nu också mycket bättre från ögoninflamationen och snuvan med. Skönt!

Av Malin Zand - 8 november 2010 18:16

Freja har fått ögoninflamation. Det började med att hon var lite snorig i fredags och på lördagen var hennes ögon inte alls roliga. Båda ögonen var knallröda och fulla med gegg. Som tur är har det blivit mycket bättre dag för dag. Hon har "bara" varit snorig och haft det här med ögonen, ingen feber eller något annat än (peppar, peppar...). Har haft användning för "näsfrida", två gånger. För er som inte vet vad det är: Ett hjälpmedel att suga ut snor ur näsan på små barn som ännu inte kan snyta sig. En superbra manick.



Av Malin Zand - 7 november 2010 11:35

Jag har väldens bästa sambo och Freja den bästa pappan. Tack vare honom fick vi sova gott i natt, både hon och jag. Av någon anledning får han henne att sova mycket bättre än jag...


Han tog henne i natt och matade med ersättning och jag sov i ett sträck från halv tio till halv sju. Hur skönt det var kan ni ju räkna ut ;) Att jag däremot vaknade med väldigt sprängfyllda bröst var mindre skönt, men det var så värt det.


Pegman har föresten varit hemma från onsdag denna vecka, han tog en extra ledig dag. Han skulle varit ledig från torsdag egentligen i och med alla helgon och så hade han en dag beredskapsledigt. Så jag har fått mycket avlastning denna vecka, även på dagtid. Inte helt fel. Men imorgon är det jobb igen för hans del och jag säger bara: "We gonna miss him"!

Av Malin Zand - 4 november 2010 18:41

Vi är nu inne i en period med lite sömn om nätterna. Freja har det lite kämpigt med magen. Inte så väldigt mycket, men tillräckligt för att hon inte ska kunna sova ordentligt. Första perioden på natten sover hon i alla fall tre-fyra timmar. Sedan är hon vaken i två, sover en, vaken två...hoppas att det snart ska gå över. Jag får vara extra noga med vad jag äter så det inte slinker ner något gasbildande. Sedan två veckor tillbaka ätaer jag laktosfritt också.


Det är vad som händer och sker hos oss just för tillfället. Jag har inget mer spännande att berätta ;)

Ovido - Quiz & Flashcards